fredag 30 september 2011

Webbspel


http://www.ur.se/rimrum/

Klicka på länken till webbspelet för rolig lek med bokstäver och ord!

Presentation

Det första mötet med att skriva på datorn resulterade i en presentation av eleverna själva. Till texten fick de göra en illustration som skulle stämma väl överens med texten. Idag kunde de stolt läsa upp och visa sitt fina arbete för klasskamraterna.

E- och O-jakt i namnen


Elevernas namn läggs ut på golvet. Vi sitter i en ring runt skyltarna. I vilka namn hittar vi bokstaven Ee? De lägger vi för sig. Sedan: I vilka namn hittar vi bokstven Oo? De lägger vi också för sig. Finns de namn där vi både hittar Ee och Oo? Hur grupperar vi resterande namn? Eleverna föreslog att namnen skulle ha bokstaven Aa i sig. Till sist blev det en liten Bokstaven Ii-grupp också.


Eleverna tränar på att känna igen versaler och gemener och hur man kan sortera på olika vis.

Alfabetsboken

En sida i alfabetsboken!



Framsidan på alfabetsboken.

Eleverna klipper ut aktuell bokstav och klistar in på rätt sida i alfabetsboken.


Eleverna klipper ut och klistrar in alfabetssången (som vi sjungit/läst),
färglägger och ringar in aktuell bokstav (ej gjort ännu på denna bild).
De läser också de ord de kan, helst  för en kompis.

Eleverna klipper ut och klistrar in den ordlista de skrivit på dator tidigare i veckan.

Eleverna kryssar över bokstaven som de jobbat klart med, i registret längst fram i boken.
 

torsdag 29 september 2011

Mat för en Avatar

Barns ordförråd ökar väldigt mycket under skolåldern. De lär sig massor av nya ord i samspel med andra och från böcker, tv, film, spel m.m. Ibland är det säkert inte så lätt att hålla isär vad som är vad.

Idag i matsalen tittade en elev storögt på en tallrik med vegetarisk mat och sa:
-Vad är det för avatarisk mat idag då?

Härligt! Här har vi en som tar till sig alla nya ord och använder dem själv. Övning ger färdighet.

Läxor hela långa dagen

Först gick vi igenom matteläxan som eleverna hade till idag. Till denna gång var det ett papper där eleverna skulle addera tal och måla höstlöven i en viss färg, beroende på vad svaret blev.

1A Läxbok (5-pack)Sedan gick vi igenom nästa läxa, ett par sidor i Eldorados läxbok, till nästa torsdag. Den handlar en del om talens grannar (tallinjen). Eleverna ska kunna räkna nedåt eller uppåt, även om de så börjar räkna på talet fem.

Resten av lektionstiden fortsatte vi att räkna i matteboken. Vi gjorde även en lek med talet 5. Man har fem föremål och gömmer ett antal handen (alt. håller upp några av handens fingrar och säger antalet). Klasskamraten ska säga hur många som är gömda (alt. nerfällda fingrar). Vi tränar på så vis både plus och minus: Är 3 föremål synliga, så vet eleven att 2 är gömda. 3+2=5 eller 5-2=3. Plus och minus hör ihop!

De två andra lektionspassen idag gick åt till läsläxan. Läsgrupperna kommer till grupprummet och varje elev får läsa en varsin sida för läraren och de andra i läsgruppen. Läraren läser i läsjournalen hur läsningen gått hemma och skriver en kommentar om hur det gått i skolan. Under tiden tar förskolläraren/fritidspedagogen hand om övriga klassen som jobbar i klassrummet.

Vi tycker att eleverna är fantastiska som redan nu kan säga "Jag vill prova en svårare/lättare läsebok". Det är bra att de är medvetna om sitt eget lärande!

onsdag 28 september 2011

Lek med faddrarna


På väg till IP.
Den sista onsdagen i månaden träffar ettorna sina faddrar i åk 4. Varje elev har en egen fadder och de tillsammans tillhör en fadderfamilj som består av fler par. Eleverna har själva fått döpa sina fadderfamiljer till svenska djur, så som Vargarna.

Syftet med fadderverksamheten är bl.a. att skapa trygghet genom att de lär känna andra elever, i andra åldrar, på skolan. Eleverna får också träna på att ta ansvar, som idag när fyrorna höll i lekar under en timme. Förutom ansvaret att se till att allt fungerar och att alla är delaktiga, tränar de förmågor. Åk 4 visar att de har förmågan att instruera andra när de berättar om hur lekarna går till. Åk 1 visar att de förstår och kan följa när andra instruerar.

Och som vanligt var det en fröjd att se eleverna tillsammans. Fantastiskt vilken ansvar de stora tar och fantastiskt hur de små tar till sig allt!
Leken Kungens alla söner.

Kungens alla söner
En kung väljs ut och de andra får bli kungens söner. Utan att kungen får höra det, bestämmer sönerna vilket land de kommer ifrån, vad de har ätit, vad de har druckit och vad de har för yrke. Sedan går de fram till kungen som sitter på sin tron.
Sönerna: Goddag, min kung!
Kungen: Goddag mina söner. Vad kommer ni ifrån?
Sönerna: Vi kommer från... (ett land)
Kungen: Vad har ni ätit?
Sönerna: Vi har ätit... (någon maträtt)
Kungen: Vad har ni druckit?
Sönerna: Vi har druckit... (en dryck)
Kungen: Vad har ni för yrke?
Sönerna visar nu med rörelser vad de har för yrke. När kungen gissat rätt, ropar alla sönerna ja och springer åt alla håll. När kungen lyckats fånga en av dem blir den kungens hjälpreda. När det bara är en kvar blir han ny kung.

Leken Röda lyktan stopp.

Ett två tre röda lyktan stopp
En ställer sig en bit bort och vänder sig så att han inte ser de andra och säger: Ett två tre röda lyktan stopp! De andra går mot honom. När han vänder sig om måste alla stå still. Den som rör sig får gå tillbaka till startpunkten. Den som först nuddar den som är på axeln vinner och får stå där nästa gång. 


Instruktion i fadderfamiljen om hur leken Kramkull går till.
Kramkull 
En jagar de andra. Den som blir kullad får stå förstenad, men blir befriad när någon kommer fram och ger den en kram.


Leken Klockan.
Klockan
Utse två bon mitt emot varandra med lagom springavstånd emellan. Ett barn ska vara klocka och ställer sig i mitten med ryggen vänd mot de andra som står i ena boet.
Barnen: Hur mycket är klockan?

Klockan: (Svarar med ett antal och vilken typ av steg) Fem elefantsteg!
Barnen i boet måste ta fem stora steg framåt.
Barnen: Hur mycket är klockan?
Klockan: Tio myrsteg!
Ropar klockan att det är frukost, lunch eller middag måste barnen springa över till boet mitt emot och klockan kan då kulla så många han hinner.  

Leken Under hökens vingar.

Under hökens vingar
En är hök och ställer sig mitt emellan två bon som är markerade på något sätt. Alla andra står i ett av bona. Höken: Under hökens vingar kom!
Barnen: Vilken färg?
Höken: (Ropar en valfri färg)
Alla barn som har den färgen på sig får gå fritt över till motsatta boet. De övriga springer över och höken försöker ta dem. Alla som då blir tagna blir också hökar och får hjälpa till att fånga nya hökar. 

tisdag 27 september 2011

Ordlistor

Vi lär om bokstäver. Tidigare har vi skrivit ordlistor om Ee och nu även om Oo. Favoriten Radioapan inledde med en kort bokstavssång. Därefter gjorde vi leken Ett skepp kommer lastat - och det skeppet kom lastat med råge! Det var en salig blandning med allt från osthyvlar till ordföranden! Eleverna var jätteduktiga att komma på ord som låter o i början.

Därefter tog ordlistorna vid. Trots nya datorer, går det inte helt smärtfritt med tekniken. Alla fick en ordlista till slut och det var ju huvudsaken!

Alfabetsböcker

Nu har vi börjat göra alfabetsböcker. Varje bosktav har en egen sida där bokstaven klistras in tillsammans med en ordlista. Den skriver eleverna på datorn, två och två. Då kan de diskutera stavningen och på så vis utveckla skrivandet tillsammans (de har ju även rösten i datorn till hjälp, som ljudar varenda liten bokstav som skrivs).

Vi går även igenom hur bokstaven skrivs, men lägger inte ner tid än på att skriva den sida upp och sida ner för hand. Istället ägnar vi oss åt bokstavens ljud och bokstaven i ett naturligt sammanhang - i en text.

I alfabetsboken klistrar de också in en dikt (Majas alfabetssånger), där de ringar in aktuell bokstav.



Vi avslutade dagen med Fem myror är fler än fyra elefanter, som ytterligare befäste hur bokstaven Ee ser ut och låter.

Magnus och Brasse i sin E-verkstad (ca 3 min)
http://www.youtube.com/watch?v=Twdl96PX-dw

Evas namnsdag (ca 5 min)

Allra sist lyssnade vi på och sjöng med i Majas alfabetssång om bokstaven Ee.

Högt upp i Eken må du tro
har jag ett eget sommarbo,
där har jag också några vänner
- dom är det bara jag som känner.

måndag 26 september 2011

Bilder i klassrummet just nu

Med inspiration från Fadderdagen i augusti och från när vi läste Elsa Beskows Putte i blåbärsskogen har eleverna målat bilder som nu sitter uppe i klassrummen.









Respons


Vilken glädje vi fick se hos eleverna häromdagen. På skrivtavlan i klassrummet stod plötsligt en hälsning från en som läst deras stafettsagor (som sitter uppsatta i korridoren). Vad kan vara mer stimulerande och uppmuntrande än att få respons på det man skrivit?! Det är ju det som det handlar om: Att uttrycka sig i skrift och få en mottagare som reagerar. Jättekul! tyckte stolta författare.

Skriva siffror

Nu tränar vi på att skriva siffror rätt: Uppifrån och ner - ingenting annat! Vi inledde arbetet med att läsa Lilla Kotten får besök. En härlig bilderbok med rim, där eleverna hjälper till att fylla i slutet av varje vers. Boken handlar om talen 1-9.
"Knack - knack igen på dörren
när Kotten kokar te.
-Goddag, sa Elefanten,
med mig så blir vi... (TRE fyller eleverna i)." 

Lilla Kotten får besök av Lena Andersson.
Vi gick igenom varje siffra, var man skulle börja och åt vilket håll. Lapparna sitter uppe i klassrummet som en påminnelse. Sedan var det upp till bevis! Alla elever satt i en cirkel på golvet, som i ett långt led. Därefter "skrev" vi alla siffror med fingrarna på varandras ryggar. Härlig siffermassage!

Skyltar i klassrummet om hur man skriver siffror rätt.

Siffermassage.


Till slut skrev vi siffrorna med penna i matteboken.



söndag 25 september 2011

Extra lätt att läsa

Hylla på Stadsbiblioteket för nyblivna läsare.

Böcker skrivna med versaler (stora bokstäver).

På barn- och ungdomsavdelningen på Stadsbiblioteket finns en hylla för nyblivna läsare och de som är "på gång". Där finns böcker skrivna med versaler, stora bokstäver, som kan underlätta läsningen. Böckerna är märkta med Extra lätt att läsa (med versaler) och Lätt att läsa (med gemener). Tips för den som vill läsa hemma!

Ett exempel; framsidan på en Extra lätt att läsa-bok.

Så här kan text och bild se ut i en Extra lätt att läsa-bok!


fredag 23 september 2011

Radioapan och talen 1 till 5

Vi samlade båda klasserna och visade Radioapan med projektor och filmduk. Den sjöng sånger om olika tal. Vi började med talet 1. Efteråt pratade vi om vad det var på oss själva som det bara fanns en av, t.ex. näsan och vad det bara fanns en av på skolan, t.ex. rektor. Till slut vad det bara fanns en av på hela jorden, t.ex. solen. Eleverna hade massor av förslag!

Därefter gjorde vi likadant med talen 2-5; Radioapan och prat om tal. Eleverna gav Radioapan tio poäng, så honom kommer vi att träffa igen! (Radioapan kan ni klicka på här i marginalen!)

Text får bild



Eleverna har ritat passande bilder till sina första egna texter på datorn. Vi jobbar även med bokstaven Ee, därför ringar de in alla Ee i texten.






torsdag 22 september 2011

4 sagor - många författare


Ettornas stafettsagor, där varje elev sa en varsin mening, sitter i korridoren utanför klassrummet. Läs och se de fina teckningarna.

Matteläxa med höstlöv


Som varitation till Eldorados läxbok i matematik: Mattekul!

Skattlåda med 5-kamraterna

Skattlådan = en omgjord tändsticksask...

...där fem pärlor gömmer sig. Asken skakas och sedan skjuter vi bort locket och tittar hur pärlorna fördelas.

Talsystemet bygger på talet 10. Vi pratar om att vi har gått 22 dagar i skolan hittills, vilket är två tiotal och två ental (som symboler för det har vi två "tiotalspinnar" i en burk och två "entalspinnar" i en annan burk just idag).

Ett tiotal är ganska många, så vi tränar extra på att dela upp det tiotalet i fem och fem först. Att kunna se talbilden fem innebär att kunna se direkt att antalet är fem av någonting, utan att behöva räkna det. (Där kan händerna och de fem fingrarna vara till hjälp!) Tar man bort en av fem, då blir det fyra kvar, tar man bort två då blir det tre kvar o.s.v.

Eleverna har tillverkat en skattlåda av en tändsticksask. I den finns fem pärlor och en avskiljande vägg. Eleverna förutspår och skriver ner hur de tror att pärlorna (5-kamraterna) kommer att fördela sig, t.ex. "1 och 4", "3 och 2", "2 och 3", "0 och 5". Därefter skakar de asken och smyger försiktigt upp locket för att se om förutsägelsen slår in. Spännande lek som övar uppskattning, addition och subtraktion, fastän det kanske inte känns så...

onsdag 21 september 2011

Utepass med tärningar och ordningstal



På utepasset fick eleverna utföra tärningsuppdrag i par. Tärningen slås och visar ett tal, t.ex. 1. Då ska eleverna utföra uppdraget som i detta fall blir "Hämta 1 liten sten" (på det ena uppdragspapperet) eller "Hoppa på 1 ben så långt du kan" (på det andra uppdragspapperet).


Tärningsuppdrag: "Hoppa på 1 ben så långt du kan."



Tärningsuppdrag: "Hämta 6 kottar."
Vi gjorde även en lek där vi tränade ordningstal (den första, den sjätte o.s.v.). Eleverna ställde upp i olika led och när vi ropade "Den femte" skulle den eleven springa ett varv runt sitt eget led och tillbaka in på femte plats.

Fritids

Sällskapsspelet Tjuv och polis tränar bl.a. finmotorik, turtagning och att räkna.


Att lägga pärlplattor, "pärla", tränar bl.a. finmotoriken och att skapa mönster.


Att rita tränar bl.a. finmotoriken, mönster, former, att avbilda och att uttrycka sig i bilder.


Att bygga med lego tränar bl.a. att kunna göra konstruktioner.

Skriva på datorn med "Karin"

Eleverna har för första gången skrivit egna texter på datorerna. Vi tar hjälp av datorprogrammet CD-ord, där rösten "Karin" ljudar varje bokstav som trycks ned på tangentbordet.

Uppgiften blev att presentera sig själv och alla fick börja med "Jag heter..." . Eleverna fick träna på att byta typsnitt, skriva stor bokstav i början av namnet och meningen, sätta punkt, göra mellanslag, sudda... "Karin" hjälpte oss med stavningen, men det var ganska svårt ändå. Alla hann i varje fall skriva 1-2 meningar. Nu är vi igång! Så roligt att få se de egna orden på papper!

tisdag 20 september 2011

Magnus och Brasse leker med bokstaven Oo

I slutet på dagen, när ork och kraft tröt, hittade vi någonting uppiggande och lärorikt att titta på:
4 minuter från barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter!


http://www.youtube.com/watch?v=uowK8Y3oyac

måndag 19 september 2011

Idrott - Kompisprat - Bokstäver

På måndag förmiddagar delar vi upp alla ettor i tre grupper ända fram till lunch. Totalt är det 47 elever, så det blir ca 16 elever i varje grupp (både från 1A och 1B). Alla grupper hinner runt på alla tre stationer innan det är dags för lunch.

Idrott: Idag blev det ingen utomhusidrott p.g.a. ösregn. Istället lekte vi lekar och gjorde balans- och klätterövningar i idrottssalen.

Kompisprat: Vi läste och pratade om hur bra kompisar är. Vi lekte en samarbetslek som går ut på att alla till slut ska få plats på en enda stol (istället för motsatsen; att åka ut när en stol tas bort). Vi hann också med lite kompismassage.

Svenska: Skolprogram på datorn "Bokstavslek". Genom lekfulla övningar tränar eleverna bokstävernas ljud och att stava ord rätt. De kan välja bland nio olika program och ställer själva in svårighetsgraden (1-6).