tisdag 31 januari 2012

Vad har hänt i trädet?

 
Träden igår och idag. Vad har hänt?

Eleverna spekulerar och vi skriver på tavlan.
Fåglarna i träden är sig inte lik från gårdagen. Eleverna lägger märke till olika förändringar. Vi skriver på tavlan.

-Det är två grupper med fåglar. I den ena gruppen är det honor och andra fåglar, i den andra gruppen är det hanar och andra fåglar.

-Igår var det 13 fåglar, men nu är det bara 9!
-Hur skriver vi det på mattespråk?
-13 minus någonting blir 9. (13-__=9)
Sedan diskuterade vi hur man räknar ut hur många som är borta. Plus och minus hänger ihop. Vi har 9 och räknar uppåt tills vi kommer till 13: Alltså 10, 11, 12 och 13. Det är fyra som är borta!

-Jag vet vilka som saknas! Pilfinken, blåmesen, gulsparven och grönfinken
 är borta!

-Det är nio fåglar. Fem fåglar i den ena gruppen och fyra i den andra.
-Hur skriver vi det på mattespråk?
-5+4=9.

Faktatext om vinterfågel påbörjad


Eleverna tittar i böcker bl.a. för att se hur fågelarten ser ut.
De beskriver i sin faktatext vad de ser.

Början på en faktatext.

Nu har eleverna kommit igång med att skriva faktatexter om vinterfåglar. Vi har presenterat flera vinterfåglar och varje elev har valt en art som de vill veta mer om. Vi har också pratat om vad en faktatext är och hur den skiljer sig från tomtesagorna som vi skrev tidigare. Vi kom överens om att faktatexterna måste vara sanna och inte påhittade. Faktatexter berättar mycket om fågeln; vad den heter, ser ut, låter, bor, äter, fungerar och annat.

I klassrummet har vi fågelböcker som eleverna använder som stöd när de skriver. Vi har bestämt att följande fakta ska finnas med i texten:
-Namn
-Utseende
-Läte
-Bor
-Föda
-Fungerar
-Annat
Tryck och lyssna.
En bok, från skolans bibliotek,
där eleverna trycker på en knapp för att höra olika fåglars läten.
 
Syfte:
  • Skriva olika typer av texter (här; faktatext).
  • Skriva sig till läsning med hjälp av datorn.
  • Skriva för att utöka ordförrådet, förbättra stavning, sätta ut skiljetecken som punkt och stor bokstav.
  • Lära mer om närmiljön, t.ex. vinterfåglar.

Fågelhuvud på plats


Eleverna hämtar sina papier maché-klädda ballonger i torkskåpet. Fågelkroppen är redo för ett huvud.

Det här behövs för huvud, stjärt och näbb:
Tidningspapper rivna i bitar, ca 4x4 cm
Tidningspapper till huvud
Tapetklister
Kartong
Tejp

Fritidspedagogen instruerar eleverna hur de ska göra:
Tidningspapper knölas ihop till ett fågelhuvud och tejpas fast.
Stjärt och näbb görs av kartong och tejpas fast.
När allt är på plats klistras små rivna pappersbitar över de nya delarna med hjälp av tapetklister.


Syfte:
  • Göra den fågelart som eleven valt att skriva sin faktatext om. Utifrån bilder i böcker och film ska eleverna uppmärksamma färger och utseende och efterlikna dessa.
  • Stimulera till att skriva en faktatext.
  • Arbeta med fler sinnen.

Bokstaven Åå


Den här veckan handlar det om bokstaven Åå. Förutom att Radioapan och Magnus, Brasse och Eva har uppträtt för oss, har vi sett fågelfilmen i repris. Eleverna fick i uppdrag att leta efter fåglar som har bokstaven Åå i sitt namn, som t.ex. blåmes, gråsparv.

För att se Radioapan klicka på den blå apan här i högra marginalen!

Syfte:
  • Uppmärksamma bokstaven Åå

söndag 29 januari 2012

Träd i klassrummen


Träd med vinterfåglar har kommit till våra klassrum. Här kan vi hitta alla de vanligaste vinterfåglarna som vi har omkring oss ute i naturen. Men ute sitter de inte så här snällt som de gör inne hos oss, så även här kommer det att hända saker.

Varje dag kommer eleverna att få titta riktigt noga på trädet och ställa sig frågan:
- Vad har hänt idag?
Följ oss på bloggen och se själva vad som händer!

fredag 27 januari 2012

Slalommatte på vintern

Nu har eleverna arbetat med talkamrater till och med 10 och då gäller det att träna återkommande på dessa så alla talkamrater 1-10 automatiseras och att kunskapen hålls vid liv. Det underlättar mycket för fortsatt räknande.


Det finns många sätt att träna på talkamrater. Här åker vi slalom! När fingret passerar en port så säger eleverna kamraten till denna. Gäller det 10-kamrater så ska eleverna säga "6!" när fingret passerar porten som har en flagga med en 4:a på, eftersom de blir 10 tillsammans. När fingret åker vidare förbi porten med 2 säger eleverna "8!". Blir det fel för vi börja om med slalomturen från början!

Andra tips att träna på kamraterna är:
- Göm i händerna. En av er visar antalet i ena handen och den andre säger talkamraten.
- Masken i asken. En tråd med ett antal pärlor, som du sedan gömmer i en ask. Hur lång är masken i asken? Turas om att gömma.
- Memory. Spela memory med kort som du skrivit de talkamrater som du ska träna.
- Hemliga påsen. Bestäm det antal som läggs i påsen. Den ena blundar och den andra tar bort ett antal. Känn efter hur många som saknas.
- Kortlek. Ta ut korten 1-10. Här kan du hitta på egna spel som tränar kamraterna. 

Kladd och klet, men snart fåglar



Vi ska göra fåglar.
Det här behövs till kroppen:
  • Tapetklister
  • Dagstidningar rivna i små lappar, ca 4x4 cm
  • Ballonger
  • Snören och namnlappar
  • Underlägg
Eleverna blåser upp ballongerna och gör knut. Vi knyter en namnlapp i ett snöre runt ballongknuten. Eleverna tar tapetklister på handflatorna och en liten pappersbit. De gnuggar fast pappersbiten på ballongen tills den är helt täckt. Vi gör 2-3 lager. Häng i torkskåpet för torkning.

Det var själva kroppen. Nästa gång fortsätter vi med huvudet.

Filmtajm

Filmtajm och premiärvisning av film i det ena av våra två klassrum (projektorn har aldrig fungerat, men nu har vi fått en portabel tills felet är åtgärdat). Vi såg en film om våra vanliga fåglar. Filmen var rolig och pedagogiskt gjord (Runt i naturen: Flax. Vanliga fåglar. ca 10 min). Det var fåglarna som berättade själva, med lånad röst från Lennart Jähkel, "Jag är en blåmes. Vi blåmesar är blå på huvudet".

Efter filmen pratade vi kort om vad vi fått reda på. Vi kunde rabbla upp många nya fågelnamn!

Sedan tidigare har eleverna fått ställa frågor om fåglar som de vill ha svar på. Vi har skrivit upp dem och affischen ska sitta i klassrummet under vårt fågeltema.

torsdag 26 januari 2012

Morgonmatte på udda vis

Morgonmatte som handlar om udda och jämna tal. Hur vet man och hur ser man att ett tal är udda? Vilka är udda här på tavlan? Eleverna svarar och förklarar. Det är bra för eleverna att höra varandra resonera hur man kan veta och hur man kan tänka för att kunna veta!
 
Syfte:
  • Träna på udda och jämna tal
  • Träna på att uttrycka sig; förklara hur man tänker
  • Tankemodeller; visa på olika sätt att tänka

Månadsbrev februari


På onsdag kväll är det Öppet Hus i alla grundskolor i skolenheten. Då har föräldrar och barn möjlighet att besöka skolorna för att se mer av de olika verksamheterna. (Inbjudan på mailen.)
För att varje elev ska kunna logga in med en personlig inloggning på skoldatorerna behövs målsmans underskrift. Lämna in lappen senast den 10/2.
Fritids påminner om att måndagar är utedagar, i alla väder, från skoldagens slut kl. 13.00 till kl. 15.30. Barnen behöver varma kläder och ombyte. Kolla gärna att det finns på hyllan.
Snart får ni hem en lapp från fritids om behovet av barnomsorg på sportlovet. Lämna in lappen senast den 10/2.
friluftsdagen den 15/2 åker vi skridskor. En del av dagen har vi vanlig undervisning. Lunch i matsalen som vanligt. Ta med hjälm, skridskor och en liten matsäck!
De skriftliga omdömena och bokning av utvecklingssamtal är på gång!
Kom ihåg:
1 ons v. 5    Öppet Hus kl. 16.30-18.30.
2 tor          Läsläxa till idag: s. 64-67. Ma-läxa.
3 fre
------------------------------------------------
6 mån v. 6  Idrott ute: Skridskor+hjälm.
7 tis            Biblioteksböcker.
8 ons
9 tor           Läsläxa till idag: s. 68-71. Ma-läxa.
10 fre          Lapp om inloggning på dator.
                   Lapp om fritids på sportlovet.
------------------------------------------------
13 mån v. 7  EJ IDROTT
14 tis            Biblioteksböcker.
15 ons        Friluftsdag: Skridskor med fika.
16 tor         Läsläxa till idag: s. 72-75. Ma-läxa.
17 fre
------------------------------------------------
20 mån v. 8  Idrott inne: Ombyte+handduk.
21 tis           Biblioteksböcker.
22 ons                                          
23 tor        Läsläxa till idag: s. 76-79. Ma-läxa.
24 fre
------------------------------------------------
27 mån v. 9    SPORTLOV
28 tis             Fritids för de som tidigare
29 ons          anmält behov av barnomsorg.

Fantastiska fåglar

Här är ett axplock av alla fina fåglar som pryder klassrummens väggar. Klicka på bilden för att förstora!








NTA uppdrag 4


Uppdrag 4 handlar om vilken boll som rullar längst. Eleverna få göra en FÖRUTSÄGELSE, vilken boll de tror rullar längst. Bollarna vi använder är en stålkula, gummiboll och en pingisboll.




De provar sig fram med ramper i olika höjder.




Vi avslutade med ett gemensamt bollrace.

Syfte:
  • Att göra en förutsägelse
  • Prova sig fram med olika material
  • Samarbeta

onsdag 25 januari 2012

Elevens val



På elevens val väljer eleven själv vad den vill jobba med på lektionen. Det kan t.ex. vara att spela mattespel, skriva på dator, spela kunskapsspel (skolans licensprogram), läsa, göra klart arbeten. Mycket uppskattat av eleverna och spännande och intressant att se vad de väljer...




På utvärderingen av lektionen blev det full pott: 10 fingrar upp i luften, alltså 10 poäng av 10 möjliga. Ganska ofta åker det upp tio tår också och då har det varit riktigt bra (20 poäng av 10 möjliga. Hm?!).
Motiveringarna är lite olika från gång till gång och beroende av poängen: "Det är roligt att skriva på dator därför blev det 10 poäng!" eller "Jag blev störd när jag skulle läsa, så det blev bara 6 poäng".


Syfte:
  • Låta eleverna välja själva
  • Få tillfälle att jobba med något ämne lite extra
  • Stärka känslan av delaktighet i skolarbetet
  • Ta ansvar för sig själv och det man väljer att jobba med

Om jag var en fågel...


...skulle jag äta mask. Eller kanske flyga till ett annat land? Som ett första steg in i vårt fågeltema har vi nu funderat över hur det skulle kunna vara att vara en fågel.




Att häfta fast näbben ger en tredimensionell och rolig effekt.
Efter en kort "inspirationssamling" fick några elever börja skriva på dator och några fick börja rita fåglar. Datorerna hade egentligen räckt till alla elever samtidigt, men för att hinna med att stötta alla, så började vi med olika arbeten. Så fort de skrivit klart satte de sig vid tecknarbordet och tvärtom. Ett system som verkar fungera bra!

Ritskola steg för steg, för de som önskar.

När det gäller bokstäver och siffror är vi ju väldigt noga med att gå igenom hur de skrivs och hur de ser ut. När det gäller att rita, så förväntas det tydligen att eleverna ska kunna rita på egen hand och bara kunna av sig själva. Därför hade vi ett alternativ till att "rita som du vill": En fågelritskola. Steg för steg kunde eleverna följa hur man kan rita en fågel. Vi hade även fågelböcker att titta i för att se hur fåglarna verkligen ser ut.

Det är ingen överdrift att säga att resultaten blev fantastiska. Vilka konstnärer! Imponerande. Vi jobbar vidare med att få klart bild och text, sedan kan ni titta på arbetena i klassrummen. Och här på bloggen för det kommer mera.

Några av de fågelböcker vi tittat i.

Ur boken "Vinterfåglar kring vårt hus".

Kära dagbok...




Eleverna har skrivit i dagboksform. Vi läste tidigare en bok om en flicka som skrev om sin dag ("En ettas dagbok") och kunde referera till hur hon skrev. Mimmi började alltid med datumet och sedan skrev hon något som hon hade varit med om eller sina innersta tankar. Så gjorde även vi.



Eleverna fick även rita en bild till som skulle förstärka texten.

Syfte:
  • Träna på att skriva: stavning, stor bokstav i början av mening och vid namn, sätta ut punkt
  • Uppmärksamma hur olika texter skiljer sig från varandra

tisdag 24 januari 2012

Bokstaven Jj

Veckans bokstav är Jj, så dagen avslutades med att vi tittade och lyssnade på när Radioapan sjöng om den.

Vi tillbringade också några minuter tillsammans Brasse och Eva i Fem myror är fler än fyra elefanter.

 

Syfte:
  • Kunna alfabetet: Hur bokstäver heter och låter
  • Visa nyttan med att kunna läsa och skriva

Morgonmatte och dagens tal är 9

Nu har vi börjat med morgonmatte. Det står olika typer av matteuppgifter på tavlan varje morgon. Idag gällde det "dagens tal" som var 9. Hur kan vi få talet 9? Eleverna gav förslag som vi skrev upp, som t.ex. 4+5, 11-2. Eleverna anpassar själva svårighetsgraden genom att själv välja räknesätt.

Syfte:
  • Repetera talet 9 och bl.a. 9-kamraterna
  • Berätta för varandra hur de tänker
  • Lyssna på hur andra tänker när de kommer fram till talet 9 
  • Se mönster, som t.ex. 11-2, 12-3, 13-4
  • Utgå från elevernas kunskaper
  • Morgonmatte repeterar det som vi gått igenom under veckan och det vi arbetar med i matteboken

måndag 23 januari 2012

Elever på hal is


En härlig eftermiddag tillsammans med faddrarna i åk 4. Idag kunde vi vara på alla tre isarna: naturisen, rinken och långrörsbanan. Lagomt kallt och lagom lång lektion. Eleverna såg ut att stormtrivas! Jättekul!

Udda och jämna tal

Eleverna klipper ut talblock.

Med talblocken ser man tydligt vilka som är udda och jämna.
De udda har en "skorsten" som sticker ut, medan jämna har platta tak.
Ett sätt att strukturera talen som man har stor nytta av i många sammanhang är att dela upp talen i udda och jämna.
I musiken symboliseras udda och jämna genom olika taktarter som tre-takt eller fyr-takt. I sång och rörelse lär man sig känna skillnad. Tre-takt kan upplevas som lite haltande, medan två-takt är stadig och lätt att gå till.

Vi sjunger en sång och rör oss till den som heter "Udda och jämna". I den sången ryms både två-takt och tre-takt. I två-taktsdelen får barnen para ihop sig två och två och vi sjunger ekosång. Det betyder att läraren sjunger först och eleverna härmar som ett eko. I tre-taktsdelen rör sig eleverna ett och ett.

Udda och jämna
Ett, tre och fem och sju. Udda tal går inte mitt itu.
Sju, tre, och fem och ett. Dela dem är inte lätt.
Ut och gå ut och gå två och två två och två
jämna par jämna par ingen kvar ingen kvar
Hej å hå hej å hå men hallå men hallå
det kan gå det kan gå att dela på!
Nio och fem och tre. Udda tal om jag får be.

När eleverna ska välja själva när de ska para ihop sig två och två i sådana här övningar blir det lätt att barnen söker upp en speciell kompis. Här strävar vi efter att alla ska kunna samarbeta med alla och därför har vi som regel att man försöker hitta nya par varje gång.


Syfte:
  • Kunna skilja på udda och jämna tal

Vi gör som Åke vill

Eleverna blev fundersamma när det stod "Åke" på schemat. Vem skulle komma? Det hela handlade egentligen om läsförståelse. Eleverna läser en text om en pojke som heter Åke och som ska ha födelsedagskalas.

Eleverna ska följa instruktionerna i texten genom att rita det den uppmanar till, t.ex. "Sätt rosor i vasen".

Syfte:
  • Läsförståelse. Förstår eleven det den läser?