Dokumentation av undervisningen i åk 3 (och tidigare åk 1-2): INFORMATION till elevernas föräldrar - REFLEKTION för oss själva som lärare - förhoppningsvis INSPIRATION till andra pedagoger!
onsdag 20 juni 2012
Strängt värre
Nu, en vecka efter skolavslutningen, har vi lärare också tagit semester. Det sista som hände innan vi lämnade skolgården idag var att några elever kom springande.
- Jag vill inte ha sommarlov! Jag vill ha någon som är sträng mot mig!
Det lät som en tuff tid i ettan, det där... Men det ger egentligen inte den sanna bilden (eller åtminstone inte hela bilden) av läsåret som gått.
I våras när vi släppte taget om en del av datorskrivandet och fattade pennan för att forma bokstäver, så var vi väldigt noggranna med hur det skulle göras. Vi förklarade för eleverna att bokstäverna måste se ut på ett visst sätt och att alla strecken skulle göras i en viss ordning. Det blev en grej av att vi lärare skulle vara stränga och att suddgummet skulle få jobba mycket. Och visst blev det så och som sagt var, eleverna älskade det!
Och snart är vi igång igen med att skriva. Det är nästan så att man längtar redan nu efter att få vara lite sträng!
onsdag 13 juni 2012
Skolavslutning åk 1!
Skolavslutning och sång i kyrkan. Ettorna sjöng Idas sommarvisa och några av dem spelade ukulele till sången. Så fint! Så duktiga!
Efteråt: En snabb samling utanför kyrkan där alla elever fick en bunt med arbeten, hopbunden med en rosett. Ett minne bestående av en del av det vi arbetat med under läsåret. Syftet är också att eleverna ska kunna se sin egen utveckling från år till år.
Minnesboken:
Tidigare har eleverna ritat en framsida med en sommarinspirerad ram runt sitt namn. Den blev första sidan i boken. Sida nummer två är ett sommarbrev från oss - med en sommarläxa! Sida nummer tre är den reflektion kring läsåret som eleverna skrev tidigare. Resten är diverse skolarbeten: Det vi skrivit på dator, ritat, räknat...
Efteråt: En snabb samling utanför kyrkan där alla elever fick en bunt med arbeten, hopbunden med en rosett. Ett minne bestående av en del av det vi arbetat med under läsåret. Syftet är också att eleverna ska kunna se sin egen utveckling från år till år.
Minnesboken:
Tidigare har eleverna ritat en framsida med en sommarinspirerad ram runt sitt namn. Den blev första sidan i boken. Sida nummer två är ett sommarbrev från oss - med en sommarläxa! Sida nummer tre är den reflektion kring läsåret som eleverna skrev tidigare. Resten är diverse skolarbeten: Det vi skrivit på dator, ritat, räknat...
Vi som arbetat med era barn det här läsåret tackar så mycket för de fina blommorna! Tack snälla, nöjet är helt på vår sida. Vilket roligt läsår vi haft med barnen! Vi ser nu fram emot åk 2, men först lite sommarlov...
tisdag 12 juni 2012
Sommarlån av biblioteksböcker
Idag har eleverna fått lånat hem två valfria böcker från skolbiblioteket. De får ha dem hemma under hela sommarlovet (tillbaka senast 30 augusti). Vi hoppas att de ska inspirera till mer läsning och hålla elevernas stora läsglädje vid liv!
Hittar ni gamla låneböcker hemma, som ni glömt att lämna tillbaka, går det bra att ta ge dem till en personal (eller lämna böckerna när vi börjar höstterminen).
Och just det... I samband med världsbokdagen hade skolbiblioteket anordnat en frågesport om författaren Helena Bross. Den fick ettorna svara på och biblioteksassistenten har nu avslöjat vinnarna. Vi säger grattis till den som vann i 1A och den som vann i 1B! Priset var valfritt och kunde t.ex. vara en bok eller ett presentkort på en bokhandel. Och för alla andra kommer det nya chanser att vinna nästa läsår!
Fotbollsmatch
Idag spelade åk 6 fotbollsmatch mot lärarna vid idrottsplatsen. Eleverna vann, trots hårt motstånd från utklädda lärare! Ettorna och övriga klasser på skolan hejade på.
måndag 11 juni 2012
Redovisning - kompisprat
Skokartonghus där alla bra kompisar bor! |
Så här är en bra kompis! |
- Prata om vad som kännetecknar en bra kompis.
- Berätta och visa inför andra.
söndag 10 juni 2012
Vi blickar tillbaka
Vi reflekterar och tänker tillbaka på åk 1. Vad har varit bra? Var det något som var svårt? Något som jag inte gillade? Vad har vi arbetat med i skolan? Vad har jag lärt mig? Hur var det på rasterna?
Var och en skriver på datorn och ritar en bild till, för att kunna spara och minnas när man blir äldre.
Syfte:
- Reflektera kring det här läsåret.
- Uttrycka vad man själv tycker och tänker.
- Skriva för att minnas.
måndag 4 juni 2012
Vi jobbar klart
Hur man skriver gemener: Bokstäver med pilar som visar rätt riktning och ordning. |
fredag 1 juni 2012
Sj-sagor med många ord som låter "sj"
Ord som låter "sj". |
När eleverna är klara ringar de in orden och ritar en bild som passar till texten.
Vi skriver sagorna på datorn. |
Klar! Inringade ord och en passande bild till texten. |
- Träna stavning av ord med sj-ljud.
- Använda orden i ett sammanhang.
- Fantisera och skapa meningar av sj-orden.
- Samarbeta och hjälpa varandra.
- Befästa stavningen av sj-ord genom att prata om dem, se orden och skriva dem.
- Skriva elevnära texter som kan läsas av andra.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)