fredag 4 oktober 2013

Lilla Aktuellt Skola och tycka till genom att gå


Lilla Aktuellt Skola fick starta skoldagen idag. Eleverna fick höra om de senaste nyheterna i Sverige och världen under 15 min. Efteråt gjorde vi en enkel "tycka till-övning". Eleverna fick stå på en lång rad i klassrummet. Det var ganska trångt, eftersom vi hade båda klasserna samlade. Sedan fick eleverna ta ställning till ett påstående, utifrån nyheterna.
"Jag skulle vilja slippa läxor och ha längre skoldagar istället."
 De elever som tyckte "Ja" gick ett par steg åt ena hållet och de som tyckte "Nej" tog ett par steg åt andra hållet. Sedan kollade vi med ett par elever vad de hade för motivering.
"Du vill ha läxor, förklara varför!". 
"Jag gillar läxor och jag tycker att det är lättare att göra dem när jag är själv och de tär tyst."

"Du vill inte ha läxor, berätta mer."
"Jag vill göra annat hemma på kvällen, men bara om man slipper gå jättelänge i skolan."

Fler påståenden att ta ställning till idag:
"Jag skulle vilja bo utomlands när jag blir gammal."
"Jag skulle vilja att Sverige arrangerar vinter-OS för 10 miljarder kr."

Syfte:
  • Lära om världen.
  • Ta ställning. Här "tvingas" alla att tycka till, visserligen inte med ord, men med kroppen genom att förflytta sig.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar