tisdag 1 oktober 2013

Småböcker på annat sätt

Småböcker med tillhörande avkryssningsschema i pärmen.
När eleverna gick i åk 1-2 läste de ofta småböcker. Det är, precis som namnet berättar, små böcker, men för den skull inte nödvändigtvis lättare att läsa (bara för att boken är tunn). Alla tränar på olika nivåer och går vidare när de läst klart boken strukit över alla boktitlar på papperet. Om eleverna tycker att nivån är lagom, kan de fortsätta med ett till papper (med varierande antal böcker) på samma nivå.

I samspråk med läraren går de vidare till nästa nivå.

Tidigare läste eleven först tyst för sig själv, sedan för en kompis och till sist för läraren. Det var jättebra, men med bara en lärare i klassrummet och 25 elever upplevde vi att väntetiden för uppläsning blev för lång. Dyrbar tid gick till spillo. Nu, i åk 3, läser eleven boken tyst och svarar sedan på frågorna längst bak i boken. Det är läsförståelseuppgifter som de kan tänka igenom, de behöver inte skriva ner dem.

Det händer att elever väljer för svåra biblioteksböcker till morgonläsningen (15 min varje dag), trots uppmaningar. Det visar sig ganska snabbt i form av tappat fokus, prat med bänkkompisen, svårt att sitta stilla på stolen eller felriktad uppmärksamhet. Dessa elever kan med fördel läsa småböcker, eftersom de är på en perfekt passande nivå och med utvecklingsmöjligheter.

Andra elever kan tycka att det är svårt att hitta passande böcker i biblioteket. De som läser ofta och mycket upplever ibland att de "har läst allt". Eller så har man inte fastnat för någon särskild typ av böcker och vet inte vad man ska låna, trots boktips av kompisar.

En annan anledning att välja småböckerna är att de är otroligt trevliga och bra. Texter, illustrationer och innehåll är varierande och omväxlande.

Syfte:
  • Stimulera läsglädjen.
  • Läsa på sin nivå och utveckla läsningen.
  • Läsa och förstå innehållet med hjälp av frågorna längst bak i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar