fredag 31 maj 2013

Teckningar från filmen Iris




Vi pratade om gårdagens skolbiobesök. Läraren skrev titeln "Iris" på tavlan och eleverna berättade om den. Läraren skrev stödord utifrån titeln. Sedan fick eleverna berätta om hur man kunde se i filmen att det inte var modern tid, utan 1890-tal. Eleverna hade mycket att berätta..:
"De hade inga tvättmaskiner. De tvättade kläderna nere vid sjön."
"Barnen måste arbeta. De var på åkern och vid sjön och tvättade."
"De fick bara gröt till frukost. De var fattiga."
"De hade konstiga kläder."
"De hade inga tandborstar."
"Det fanns inga bilar."
"De hade postsäckar i båten."

Därefter fick eleverna en bilduppgift, där tanken var att de ytterligare skulle bearbeta filmen genom att prata med sina kamrater och uttrycka sig genom bildspråket. De fick rita en speciell händelse från filmen och beskriva händelsen. Det var härligt att höra eleverna diskutera delar av filmen, hur barnen såg ut, vad de egentligen hade på sig och vad som hände och varför.

När de var klara lade de teckningarna i rätt kronologisk ordning. Då fick eleverna åter igen diskutera vad som hände i filmen "Näe, kalaset var innan mamman åkte till Paris. Den teckningen ska ligga först."

Eleverna lägger teckningarna i rätt kronologisk ordning, d.v.s. efter händelserna i filmen.

Tre bilder ordnade i rätt ordning.


Syfte:
  • Illustrera till en speciell händelse i filmen.
  • Kunna uttrycka sig i bild.
  • Kunna skriva en passande text till bilden.
  • Återberätta en historia.
  • Reflektera över hur det var förr i tiden, speciellt för barn.
  • Samtala om film.
  • Samtala om samhället förr och nu.
  • Kunna lägga sin bild i rätt ordning.

Glass på fat

Idag slutade vår resursperson som vi haft förmånen att få hjälp av under ett och ett halvt års tid. Han har bl.a. fixat med datorerna och varit ett extra stöd i klassrummet. Eleverna tycker förstås att det är konstigt och jättetråkigt att han måste sluta, men det blev aningen bättre när det bjöds på glass.

Föräldrar hade ordnat så att eleverna tackade med fina presenter och likadant var det i personalrummet.

Inringade siffror i utvärdering

Eleverna tycker till på en rolighets- och kunskapsskala.
Vi summerar terminen och tänker tillbaka på undervisningen. Eleverna ringar in siffror på en skala mellan 1 och 5 både när det gäller hur roligt det har varit i de olika ämnena och hur mycket de lärt sig (1= tråkigt/lite och 5=jätteroligt/mycket).

Syfte:
  • Reflektera över undervisningen.
  • Ta del av elevernas synpunkter för att kunna förändra och förbättra.

torsdag 30 maj 2013

Biblioteksansvar


Skyltat utanför biblioteket.
Nu är det dags för åk 2 att ha biblioteksansvar. Klasserna på skolan turas om att hjälpa till i biblioteket med bl.a. att sätta tillbaka återlämnade böcker på rätt plats i hyllorna (d.v.s. i bokstavsordning). Olika elever går varje dag ifrån en lektion, en kort stund, för att hjälpas åt med arbetet.


Boktips från oss!
Eleverna har också möjlighet att tipsa de andra eleverna om en bra bok genom att ställa den på boksnurran.

Syfte:
  • Ta ansvar för skolan och skolans miljö.

Fler trolldegsfigurer på plats



Nu har även den andra klassen fått skriva sina engelska texter till trolldegsfigurerna. Vi utgår från de fraser och uttryck vi tränat på tidigare. Eleverna hjälper varandra med ord. Läraren stöttar också med översättning och stavning, om det behövs. Eleverna använder sig av CD-ord när de skriver på datorn, så de hör allt läsas upp.

Nu är det fullt med figurer i glasskåpet i skolans entré!


Syfte:
  • Skriva korta enkla texter på engelska.

Iris på skolbio

Klicka här för att se filmtrailern till "Iris"
(Trailern är lånad från en annan kommuns hemsida.)

Filmen handlar om några barn och vuxna på ön Eckerö i den åländska
skärgården på 1890-talet. En film om relationen barn-vuxna,
om barns fantasier kring döden och hur barn
lekte och uppfostrades för etthundratjugo år sen.

Idag har vi varit på skolbio inne i stan. Eleverna skötte sig exemplariskt. Vi hoppas att vi snart får komma tillbaka och se fler filmer!

Imorgon ska vi prata mer om filmen.

onsdag 29 maj 2013

"Ge mig lov, tack"

Några elever i 2:an spelar instrument med Kulturskolan varje vecka och hade idag en liten avslutning tillsammans med alla 2:or. Eleverna hade tränat "Hit the road, Jack" på trummor, bas och rytminstrument. Alla 2:or hade tränat in texten på en svensk version, "Ge mig lov, tack". Snacka om att det blev drag när vi slog ihop instrument och sång!
 

Kulturskolans musiklärare hade gjort en ny text till Hit the road, Jack!

De elever som inte spelade instrument sjöng för full hals.

Animals in The Game

Klicka här för att titta på The Game "Animals"

Vi fortsatte att titta på det fjärde avsnittet i den engelska serien The Game. Den finns på UR:s hemsida www.ur.se eller klicka på länken ovan för att komma direkt dit.

Del 4 av 10
I fjärde rundan av The Game är temat djur. Marco, Lucia och Amanda kan först bara låta som olika djur, de behöver klara av en uppgift för att få tillbaka sina vanliga röster. De får också testa sina näsor, är de lika bra som en hund på att känna lukten av en tidning? Hos Dark Queen måste kunna de engelska namnen på några djur för att inte åka ur spelet. Och Jester visar bilder på arbetande hundar och barnen får gissa vilka som är på riktigt och på låtsas. Finns det till exempel hockeyhundar?

Vi pratade lite om djur efteråt och eleverna samlade ihop så många ord de kunde, t.ex. elephant - elefant, mouse - mus.




En rolig tungvrickarramsa som sades i dagens avsnitt var
The big black bud bleed black blood.
Vi översatte varje ord till svenska och rabblade den så gott vi kunde!

Vi hann också göra Hänga gubbe. Eleverna skriver streck på tavlan, motsvarande antal bokstäver i det engelska ordet (ett djur). Eleverna gissar på bosktäver (på engelska, förstås) och ser om de kan lista ut vilket ordet är.

tisdag 28 maj 2013

Fjärilens livscykel

Arbetet med fjärilar har varit en stor händelse för oss, där vi fått se alla utvecklingsstadier hos en fjäril, förutom äggen. Vi har beskrivit "Fjärilens livscykel", se bilden, och klistrat in den i Årsboken.  

Fjärilsbok och fjärilskryss

Då var det dags att samla allt vi lärt oss om fjärilarna i en bok. Eleverna fick välja färg på sin framsida.

Vad äter fjärilslarven? Hur många ben har fjärilen?
Svaren skrivs in i ett korsord.

Sallys sista detektivuppdrag


Grupparbete.
Det sista uppdraget från Sally handlar om snatteri. Vi reder ut skillnaden mellan snatteri och stöld, samt vad vittne är för något. Vi går igenom hur ett brev skrivs.

Eleverna läser uppdraget i gruppen. De skriver också ett individuellt brev till Sally och ger råd, men först ska de låta alla i gruppen komma till tals i olika frågeställningar, t.ex.varför de tror att barnen snattade godis på affären.

Samarbete kan vara mer eller mindre svårt... men vi är i skolan för att träna sådant. Och se, redan i slutet av lektionen hade många kommit in i ett bättre samarbetsflyt. Vi fortsätter att träna på det i 3:an!

Syfte:
  • Uttrycka sina åsikter.
  • Lyssna på andras åsikter.
  • Samarbeta.
  • Skriva brev.

måndag 27 maj 2013

Figurer och engelsk text i glasskåp


I´m a duck.
Idag har vi målat trolldegsfigurerna. Det täckte riktigt bra med vattenfärg! Eleverna blandade till färger, om så behövdes. "Ska man ha limegrönt är det grönt, vitt och gult!"

På veckans halvklasspass skrev de en text på engelska (den andra klassen har halvklass på torsdag). Den texten grundar sig på uttryck och fraser vi tränat muntligt, oftast i lekar, under läsåret.

När vi skriver på engelska använder vi oss av CD-ord, programmet som läser upp vad eleverna skriver. Inställningen på den uppläsande rösten ändras till Emily, så att eleverna får ett korrekt uttal.

Eleverna fick också lära sig att skapa två spalter i dokumentet (klicka på Sidlayout och sedan på Spalter). Då blev raderna bara hälften så långa och vi kunde sedan vika papperet på längden. Sen vek vi på två ställen till. Vi ställde det som en triangel (sedd från sidan), så att texten skulle synas bra i skolans glasskåp.
I glasskåpet i skolans entré samsas bl.a. Angry Birds-figurer med sniglar och tusenåriga spöken.

Eleverna har skrivit en engelsk text till sin figur.
Uttryck som vi tränat muntligt under läsåret.

För en del räckte 58 g trolldeg till två helt udnerbara figurer!

När klassen målat figurerna med vattenfärg fick de torka. Det gick snabbt!

Syfte:
  • Skriva engelsk text.

fredag 24 maj 2013

Fjärilsutsläpp


Det var med blandade känslor som vi släppte ut våra fjärilar idag. Jättekul att de äntligen skulle bli fria, men sorgligt att mista dem. Vi sjöng en sång för dem innan det var dags för utsläppet. 
"En fjäril, som var ett ägg,
som blev en larv,
   som blev en puppa
        och blev en fjäril igen,
           och blev en fjäril igen."
Båda klasserna gick ner i skogen bakom skolan och lyfte på locken i de fyra fjärilshusen.

En del fick hjälp att ta sig ut ur husen.


Skön känsla att få hålla dem en stund.

Fjärilarna satt överallt: på tröjor, skor, hår...
Några fjärilar som inte ville komma ut från fjärilshuset först.
Tipsrunda om fjärilar. Vad har vi lärt oss genom temat: Fjärilar?

Månadsbrev juni

De elever som önskar specialkost i åk 3 behöver lämna in en ny blankett till matsalspersonalen senast onsdag 5 juni. Vi har tidigare skickat med en med berörda elever, men säg till om ni saknar en blankett.
Vi fortsätter att skicka hem skolarbeten från läsåret, så som matteböcker, pyssel och papper från pärmen. Ni väljer själva vad ni vill spara.
Alla biblioteksböcker som ni har hemma lämnas tillbaka senast fredagen den 7 juni. De elever som vill, får låna hem två nya böcker för sommarlån. (De ska vara tillbaka senast 30 augusti.)
Måndag 10 juni, dagen före skolavslutningen, tar vi en promenad till lekplatsen. Ta gärna med en liten matsäck: dryck och något att äta (t.ex. smörgås/bulle/frukt). Vi äter lunch som vanligt på skolan.
Ändrade tider för skolavslutningen! Kyrkan har restaurerats, vilket lett till att antalet sittplatser har blivit färre. Skolan kommer därför att dela upp avslutningen i olika omgångar. Åk 2-3 är där kl. 11- ca 11.45. Föräldrar eller andra närstående som har möjlighet och önskar närvara i kyrkan är välkomna (max 2 anhöriga per elev).
Eleverna träffas utanför kyrkan kl. 10.45 (bredvid stora ingången) för att sedan gå in tillsammans. Efteråt återsamlas vi och önskar varandra en skön sommar!
Meddela fritidspersonalen, snarast, om ditt barn ska vara på fritids före och/eller efter skolavslutningen i kyrkan. (De behöver göra matbeställningar.)
M, som varit resursperson hos oss sedan åk 1, och bl.a. varit till stor hjälp med datorerna slutar den 31 maj. 
Vi har haft ännu ett roligt år tillsammans med era kunskapstörstande och mysiga barn! Tack till er föräldrar för engagemang och stöttning med läxor och annat.
Trevlig sommar till er alla!       
Vi ses igen i åk 3! Upprop måndag den 19 augusti.

3 mån v.23    EJ idrott.                                         
4 tis              
5 ons             Specialkostblankett åter.
6 tor              Sveriges nationaldag: LOV! 
(Ingen skola eller fritids.)                                                                          
7 fre              Lämna tillbaka alla biblioteksböcker som är hemma. Låna ev. två nya.
------------------------------------------------
10 mån v.24 
EJ idrott.                                          
Liten matsäck.                                
11 tis            
Kl. 10.45 Samling vid kyrkan.                                          
Kl.11.00 Skolavslutning.

torsdag 23 maj 2013

Fler trolldegsfigurer

En tårta med ögon, näsa och mun. Ja, varför inte?!
Nu har även den andra klassen fått göra sina trolldegsfigurer. Lika kladdigt och kreativt var det denna gång. Efter bilderna togs, torkade figurerna i ugnen en timme. Nästa vecka är det dags för målning och att skriva en passande engelsk text till figuren.

Gubbar och ankor m.fl.

Bläckfiskar och sköldpaddor m.fl.

Datorkunskap: Dokument i mappar

Eleverna sitter två och två vid datorerna och turas om att logga in på sitt användarkonto. Vi går igenom hur man gör när man sparar i mappar. (Bättre sent än aldrig!) Allt visas via projektorn i taket och filmduken så att eleverna kan följa med steg för steg. När den ena gjort allt så hjälps de åt att göra samma sak åt den andra. Samarbete och lära av varandra!

De skapar en mapp som heter Åk 1-2. Sedan markerar eleverna alla sina dokument som de hittills skrivit och lägger dem i mappen. Därefter skapar vi en till mapp som får heta Åk 3. Eleverna skriver ett meddelande (en hälsning till sig själva när de börjar i trean) i Word och sparar dokumentet i mappen.

onsdag 22 maj 2013

The Game "Sports" och leken Simon says

Vi tittar på det tredje avsnittet i den engelska programserien för barn "Sports" (The Game). I avsnittet visas leken Simon says och vi lekte den efter filmen. Läraren säger olika kommandon som t.ex. "Simon says put your hands on the head". Om läraren bara säger "Put your hands on the hand." ska eleven inte göra det. Sedan fick eleverna själva vara ledaren och säga vad kompisarna skulle göra. Vi valde att ingen skulle åka ut, eftersom alla ska få möjlighet att träna.

Simon says från Youtube.

Vår resurspersonal i klassrummet berättade att 1968 hördes ofta en populär låt från radions10-i-topp-lista om Simon says. Vi hittade den svartvita videon på Youtube, så vi fick både se och höra den.

Klicka här om du vill se det tredje avsnittet "Sports" av The Game (eller sök på UR:s hemsida):
http://www.ur.se/Produkter/170812-The-Game-Sports
Del 3 av 10.
Runda tre i The Game handlar om sport. Först får Amanda, Marco och Lucia prova på en dragkamp, gissa rätt redskap och leka en variant av Simon says. Marco blir nästan lurad av Dark Queen och frågan är om Amanda ska lyckas undgå upptäckt i jakten på priset.

Syfte:
(Ur kursplanen, åk 1-3, i engelska)

Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
         förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
         formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
         använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

Centralt innehåll:
(Ur kursplanen, åk 1-3, i engelska)

Lyssna och läsa:
         Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
         Enkla instruktioner och beskrivningar.
         Olika former av enkla samtal och dialoger.
         Filmer och dramatiserade berättelser för barn.

tisdag 21 maj 2013

Fjärilens delar

Vi går igenom fjärilskroppens delar.
Till skillnad från larven växer inte den vuxna fjärilen utan har samma storlek hela livet.
Vi jämför fjärilens delar med larvens delar; Vad de har för likheter och skillnader med varandra.

Fjärilar som äter sockerlösning. Här använder de sig av sina sugsnablar.

Fjäril på väg att äta apelsin.

Framsida till Årsboken

En elev har ritat sig själv när hon sitter och pysslar.
Eleverna har en Årsbok där det står lite om året, som t.ex. årstider. De klistrar också in en del av sina skolarbeten, som t.ex. arbetet med månadens kompositör och konstnär.

Vi har skapat och kopierat upp en halvfärdig framsida. Eleverna väljer själva färg på den och ritar en bild av sig själv. Av bilden ska det framgå vad eleven gillar att göra. När eleven ritat klart klistrar de fast den på Årsbokens framsida, så rakt och fint de bara kan.

Årsboken kan sparas som ett minne från åk 2.

En annan elev har ritat sig själv när han spelar fotboll på rasten.

Den försvunna kulpåsen



Ännu ett detektivuppdrag! Eleverna skulle lösa uppdraget på egen hand, men med 25 elever i klassrummet som sitter bredvid varandra sker det med en viss reservation. Samtalmed kompisar kan ha förekommit (i övrigt uppmuntrar vi ju till samarbete), men även att man skrivit av varandra.

Vi ville få en uppfattning om hur väl eleverna kan ta skriftliga instruktioner och utföra uppgiften. Det handlar om att läsa och förstå, ofta genom "mellan raderna". Alltså att förstå det som inte står utskrivet klart och tydligt. I två av frågorna hittas svaret i texten. Resterande fyra svar ska man försöka lista ut själv, som t.ex.
Vad menas med "farfar är borta nu"?
Hur tror du att farfar och Bim tänkte när de bestämde vilka namn kulorna skulle ha? 

Syfte:
  • Se om eleverna kan följa en skriftlig instruktion (vi har inte hunnit rätta dem än).
  • Se om eleverna förstått texten och kan läsa "mellan raderna".
  • Se om bilden som eleverna gjort visar att eleven förstått texten.
  • Se om eleven kan stava.
  • Se om eleven kan skriva med mellanrum mellan orden.
  • Se om eleven använder sig av stor bokstav och punkt.
  • Se om eleven kan sätta ut skiljetecken.
  • Se om texten är läslig.

Texten som eleverna skulle läsa.

Frågorna som skulle besvaras.


måndag 20 maj 2013

Djur av trolldeg

Elefant av trolldeg, färdig för torkning i ugn.
Vi har skapat djur och annat av trolldeg. Utifrån dessa figurer ska vi sedan skriva en kortare engelsk text, bestående av några vanliga uttryck och fraser som vi lärt oss tidigare. Men först måste trolldegsfigurerna torka och målas!
Kladdigt blev det, men med lite extra mjöl ordnade det sig.
Recept på trolldeg (räcker till två klasser):
8 dl salt
8 dl vatten
8 msk olja
16 dl mjöl

Blanda allt. (Tillsätt ev. mer mjöl.)
Forma figurer.
Torka i ugn, 100 grader, 1 timme.
Låt torka i rumstemperatur 1 dygn.
Måla, om så önskas.

Fler figurer på väg in i ugnen för torkning.
 
Syfte:
  • Lära olika tekniker i skapande, som t.ex. forma med trolldeg.
  • Inspirera till att skriva en engelsk text.