tisdag 11 juni 2013

Tack till elever och föräldrar...


...från oss lärare. Vilka jättefina avslutningspresenter!

Vi ses igen efter sommarlovet och det ska bli så kul!

måndag 10 juni 2013

Skolavslutning 2013

Imorgon, tisdag, är det skolavslutning kl. 11.00.
 
 
Vi ses utanför kyrkan en kvart innan.
Efteråt återsamlas vi en kort stund
och sedan är det sommarlov!

Frågesport för detektiver med sinne för detaljer


Frågesport där detaljer och bildminne står i fokus.

Läsårets sista dag. Idag har vi varit ute mycket. Det passar bra, eftersom vi håller på att byta klassrum inför nästa läsår och det är en aning rörigt bland flyttkartongerna.

Vi promenerade till en närliggande lekplats. En annorlunda frågesportsrunda sattes upp i närheten, medan eleverna lekte. Frågesporten gick ut på att minnas bilder och svara på frågor om den vid nästa ställe. Eleverna blev ihop-parade två och två och fick tillsammans visa sina detektivkunskaper i att lägga märke till detaljer.
Vid nästa anhalt kommer frågan och eleverna försöker minnas.
Sedan tittar de på bilden och går till nästa ställe där frågan kommer.


Efter tio frågor runt en promenadslinga fick eleverna rätta och se resultatet.
Efteråt fikade vi tillsammans med medhavd matsäck. När regnet blev för blött vandrade vi hemåt och några fortsatte med äta matsäck i klassrummet medan vi såg på film.

Syfte:
  • Samarbeta.
  • Träna uppmärksamhet.
  • Träna minnesteknik.
  • Stärka gruppen och sammanhållning med gemensam aktivitet.

torsdag 6 juni 2013

Sveriges nationaldag och lov


Den svenska flaggan - som den ser ut idag!

Idag är det Sveriges nationaldag. "Det är som ett lands födelsedag."

Igår i skolan pratade vi om att det är en lovdag och att eleverna är lediga, men det var svårare att veta varför vi firar nationaldagen.

Förra läsåret, när eleverna gick i 1:an, pratade vi också om Sveriges nationaldag. Då såg vi en kort film (från Sli, en läromedelscentral för pedagoger), men det är förstås lätt att glömma. Filmen är bara några minuter och med kort information riktad till barn, så vi såg den ännu en gång.


Efteråt pratade vi om filmen och eleverna samlade själva ihop nya kunskaper om historia och tradition. De hade bl.a. lärt sig att det var tre kronor på den svenska flaggan förut, att flaggan är en symbol för Sverige, att Sverige och Norge hörde ihop tidigare, att det även kan heta Svenska flaggans dag och framför allt varför vi firar dagen. En av anledningarna är att Gustav Vasa blev kung i Sverige för flera hundra år sedan (1523).

Gustav Vasa.
Syfte:
  • Känna till traditioners ursprung.

tisdag 4 juni 2013

Färdigklistrat i Årsboken

Eleverna ritar passande bilder till sångtext.
Nu är det slut på tomma sidor i Årsboken. Där sitter nu skolarbeten från hela läsåret, som eleverna kan spara och se tillbaka på. Idag klistrade vi in sången som de ska sjunga på avslutningen, den engelska loppan och facit till månadens gåta.

Avslutningssången.

I början av detta läsår gjorde vi loppor på engelska.
Genom att vika ett papper med instruktioner får loppan ligga i en egen liten ficka.

Pärmen får komma hem


En del av elevernas skolarbeten går inte att spara i en pärm eller ta hem. Som när vi gjorde grupparbeten och hängde jättestora planeter på väggarna eller när vi spelade teater om den försvunna klockan på slottet. Men en del annat har vi lyckats samlat på oss i pärmen under två läsår. Vi satte en framsida överst på bunten och knöt ihop allt med en rosett, så att eleverna kan ta hem det. De som önskar kan spara pärmens innehåll för att se utvecklingen med tiden.

Syfte:
  • Spara för att kunna se elevens utveckling. 

Vi ser klart programserien The Game

Idag har vi sett klart den engelska programserien för barn: The Game. Varje avsnitt har ett tema, som t.ex. food, feelings. Vi tittar tillsammans och tar upp olika delar av programmet. Eleverna brukar återberätta vad det handlade om, men vi har även repeterat nya ord, sjungit sånger, lekt lekar som visats i avsnitten.

Programmen finns att se på UR:s hemsida.
Klicka här om du vill titta på The Game!

Efteråt gjorde vi en snabb utvärdering för att se vad eleverna tyckte. De sa att det hade varit spännande och roligt. De hade lärt sig nya ord och det hade inte varit för svårt.

Syfte:
  • Höra engelskt tal.
  • Inspirera till att lära nya språk.
  • Utöka det engelska ordförrådet.
  • Samtala om avsnitten på svenska och engelska.