onsdag 28 augusti 2013

Bokmärke med mossa och lav

Idag var vi ut och plockade en mossa och en lav som skulle användas till att göra ett bokmärke. Här fick eleverna använda sina kunskaper från när de fick höra sagorna om Moster Mossa och Lasse lav. Vad var det för skillnad på mossa och lava och vad hade de för likheter. När de kom in sedan skulle de sätta fast dem på ett papper, med hjälp av en smal tejpbit, och skriva vad de plockat och sitt eget namn. Dessa gick sedan igenom "inplastningsmaskinen" så de blev stabila bokmärken.

Bokmärken som väntar på att bli inplastade.

Färdig för användning.
 Syfte:

  • ta instruktioner
  • träna artkunskapen i närmiljön
  • se skillnader och likheter
  • träna stavning
  • få ett bokmärke till sin egen bok

tisdag 27 augusti 2013

Månadsbrev september

Nytt för det här läsåret är slöjd på schemat. De elever som har textilslöjd den här terminen har träslöjd nästa termin och vice versa. Lärare är G (textil) och P (trä).
M fortsätter att undervisa eleverna i idrott och hälsa. Nytt är att det är två gånger i veckan, tisdagar och torsdagar. Denna månad är eleverna utomhus på idrotten. Ta med ombyte: kläder, lämpliga skor, handduk och tvål. Vid regn och rusk är de i idrottssalen.
Vi skickar hem telefonlistor och schema med eleverna den här veckan. Det är schema på båda sidorna, men eleverna har markerat vilket schema som gäller för dem.
Sjukanmälan görs på Skola24 på datorn. Snart kommer även ett speciellt telefonnummer där ni kan ringa in också. Frånvaron registreras då automatiskt i Skola24.
På måndag 2 september ska eleverna träffa sina nya fadderbarn i förskoleklass och leka lekar utomhus. (Ingen matsäck.)
Läxor till fredagar: Eleverna läser hemma, gärna en stund varje dag, ur en bok de lånat på skolan eller har hemma. Det spelar ingen roll om det är ny bok varje vecka eller om de läser samma under flera veckor. Varje vecka får eleverna en läxuppgift. För de elever som önskar och behöver har vi läseboken Ottos äventyr (för skolår 3) där eleverna kan lästräna och läsa samma kapitel under hela veckan. Det finns speciella läsförståelseuppgifter till den boken.
Att läsa mycket är viktigt. Det underlättar i alla ämnen om man är en god läsare!
I matematiken fortsätter vi med Eldorados läxböcker som repeterar det vi arbetat med i skolan.
Förutom P kommer E och J att jobba på fritids med era barn. J är även med på vissa lektioner.
Föräldramöte onsdag 4 september kl 18-19: Utvecklingssamtal, nationella prov, läxor, Röda tråden, blandade klasser, föräldraråd, klassföräldrar, samt ev. övriga frågor.
Under v. 37-40 är skolan anmäld till tävlingen Cykla och gå (eller åk kollektivt) till skolan där vi uppmuntrar alla att ta sig till skolan på ett så miljövänligt sätt som man har möjlighet till.
Skoljogg onsdag 18 september: Kom ombytt!
2 mån v.36    Röda tråden.                                       
3 tis               Idrott.
4 ons             Föräldramöte kl. 18.00-19.00.
5 tor              Idrott. Biblioteksböcker.
6 fre              Matteläxa 1.
------------------------------------------------
9 mån v.37    Röda tråden.
10 tis             Idrott.
11 ons
12 tor            Idrott. Biblioteksböcker.
13 fre            Läsläxa och Matteläxa 2.
------------------------------------------------
16 mån v.38  Röda tråden.                                     
17 tis             Idrott.
18 ons           Skoljoggen (frivilligt m. springslant)
19 tor            Idrott. Biblioteksböcker.   
20 fre            Läsläxa och Matteläxa 3.
------------------------------------------------
23 mån v.39  Röda tråden.
24 tis             Idrott.
25 ons           Studiedag för lärarna (fritids öppet som vanligt).
26 tor            Idrott. Biblioteksböcker.
27 fre            Läsläxa och Matteläxa 4.
------------------------------------------------
30 mån v.40  Röda tråden.

Klassråd med klassregler

Idag har vi haft läsårets första klassråd och det handlade om hur vi vill ha det i klassrummet. Vi formulerade meningar tillsammans och skrev på datorn. Därefter fick eleverna välja varsin regel och göra illustrationer till den. När de är klara ska bilderna med text sättas upp i klassrummet för att påminna oss.

Syfte:
  • Ta ansvar.
  • Delaktighet.
  • Medbestämmande.
  • Tydliggöra textens innebörd med hjälp av bilder.

Repetera lite matematik

Nu när vi börjar på hösten är det en del saker som vi måste repetera och gå igenom för att påminna oss vad vi arbetade med i våras. Matematikstrategier är en av de saker som måste repeteras. Hur kan vi tänka i olika situationer.
Vi går igenom olika tal gemensamt på tavlan, både addition och subtraktion.Eleverna får berätta hur de tänker.

Ex. 27+5=                                                   Ex. 47+21=

Tänk: 27+3+2=                                           Tänk: 40+20+7+1=
         20+12=                                                        47+20+1=
         20+5+5+2=

Ex. 47-9=                                                     Ex. 34-12=

Tänk: 47-7-2=                                              Tänk: 30-10-4-2=
          47-10+1=                                                    34-10-2=
          1+30+7=                                                     

Syfte:
  • att få strategier för huvudräkning
  • att få träna på att uttrycka sig
  • att lyssna på andra
  • att fundera på vad som är bäst för mig

Rebusar med allemansrätten







På träffen med våra faddrar (åk 6) så stod allemansätten på agendan. Eleverna var uppdelade i nio grupper. Varje grupp fick ett ord som hade med naturen att göra. De skulle lägga ordet med naturföremål som började på den bokstav som ingick i ordet.
 Ex. STEN   ORMBUNKE   LÖV
Ta första bokstaven i varje ord så blir det SOL.

Orden som eleverna fick kunde vara FRIDLYST, BLOMMOR, ELDA osv.
När de hade lagt rebusen fick de fundera på varför de hade fått just det ordet och vad är det som gäller i vårt land.

Syfte:
  • samarbete
  • repetera allemansrätten

måndag 26 augusti 2013

Ansvarsgrupper


Ansvarsgrupperna med elevernas namn sitter uppe i klassrummet:
Tekniker, hustomtar, nyhetsankare, bordsvärdar och miljövårdare.


Nu har vi presenterat de ansvarsgrupper vi kommer att ha i klassrummen. Varje vecka får eleverna ett nytt ansvarsområde.

En av ansvarsgrupperna innebär att eleverna kommer att få en extraläxa var femte vecka. När de är Nyhetsankare ska de nämligen spana efter nyheter (radio, tv, Internet, tidningar....). De ska inte läsa upp nyheten rakt av för de andra, utan berätta om den - gärna med hjälp av stödord.

Syfte:
  • Ta mer ansvar.
  • Läsa texter om händelser, lära om världen, skriva stödord, återberätta och muntlig framställning.

Mossor och lavar - likheter och skillnader



En bok som ger inspiration i NO-undervisningen,
bl.a. två roliga sagor som dessutom hjälper eleverna att minnas olika egenskaper hos mossa och lava.
 
Mysig saga om mossor, Sagan om Moster Mossa, och...
 
...lavar, Sagan om Lasse Lav.

Vi började lektionen inomhus där vi samlade båda klasserna och skickade runt lite mossa och lav så att eleverna fick känna på dem. Eleverna bidrog med sina erfarenheter. De hade sett "vitmossa" i adventsljusstakarna, men det är faktiskt fönsterlav. Laven växer väldigt sakta, 1 mm per år, så den ska vi vara rädd om!

Eleverna följer med i sagan med hjälp av bilder på mossorna.

Eleverna tar sedan bilderna med sig ut i närmiljön och tittar efter vilka de kan hitta.
Väl ute letade vi efter olika mossor och lavar. Det är härligt att bara kunna gå ut ur skolbyggnaden och vara ute i skogen. Tacka vare sagan vi högläste innan hade eleverna redan lärt sig mycket om utseendet och egenskaper. Vi hittade flera olika och ska följa upp detta senare. Allt är sparat i äggkartonger i klassrummet.

Eftersom man inte ska plocka massor av mossor och lavar
så passar det bra att samla dem i en äggkartong.

Syfte:
  • Hur växter kan sorteras och grupperas
  • Kunna några namn på växter i närmiljön
  • Samarbete

lördag 24 augusti 2013

Alla ser allas tittskåp

I veckan fick alla  läsa upp och ev. berätta lite mer om sin 6-ording (se tidigare inlägg), eller tittskåpet som vi också kallar dem. De andra eleverna står bredvid och tittar och frågar. Vi tittar om uppdraget lyckats, alltså om bild och text stämmer överens och om meningen bara består av 6 ord.

Vi passar också på att berömma varje verk. Som lärare får man hjälpa till att lyfta fram det som just är unikt för var och ens bild, så att vi inte bara fokuserar på om man ritar fint. Vi tittar även på vad bilderna föreställer, färger, hur de valt att sätta bilden och texten, symboler.

Syfte:
  • Positiv kritik.
  • Lyssna när andra berättar och ev. kunna ställa frågor.
  • Läsa och berätta inför grupp.

Klassrummen har fått namn

Vikta hundansikten pryder nu den ena klassrumsdörren...

...och katter den andra.





Några elever gjorde dessutom hundvalpar och
kattungar av papper, som blev över när de klippte.
Somliga var små. Andra var verkligen pyttepyttesmå.


När man gör katter/hundar börjar man med att vika papperet så att det blir en triangel.
Klipp bort den överblivna biten (formad som en rektangel), samt den ena triangelbiten.
Därefter viks öronen, sen huvud, haka...
Och så rita ögon, nos och mun.
Eftersom eleverna i klasserna 3A och B är blandade i två olika klassrum vill vi ha namn på rummen.

Först fick vi dra lott där fem av alla elevers förslag gick till final. Därefter fick varje elev rösta på någon av dem genom att ringa in ett av alternativen, utan att diskutera med någon annan. Vi räknade rösterna och de förslag som vann var HUND och KATT.

Eftersom vi lärare inte visste vilka namn det skulle bli, fick vi spontanplanera följande lektion där eleverna skulle göra en bilduppgift som skulle ge klassrummen en passande touch av namnen.

Det blev vika hundar och katter. Först visade vi vikningen, sedan fick eleverna sätta igång. Till sin hjälp visade vi hund- och kattbilder med projektorn i klassrummet, så att eleverna kunde se hur ett djuransikte verkligen ser ut.

På ena örat skrev de djurets namn och på det andra örat sitt eget namn.

Syfte:
  • Elevinflytande.
  • Bildteknik.

fredag 23 augusti 2013

Ny högläsningsbok


En ny högläsnings bok.
Efter vi hade läst ett par kapitel i vår nya högläsningsbok så fick eleverna återberätta och fundera vilka som var huvudpersonerna i boken, vilken ålder det var på dem, hur de såg ut osv. Mycket som eleverna fick fram då var det de hade hört "mellan raderna".
 Ex.
- Den handlar om Gustav och han är en farbror.
- Hur vet du det?
-För han har skägg.

Syfte:
  • Lyssna aktivt
  • Höra "mellan raderna"
  • Återberätta

Sångsamling


Sångsamling med alla treor är en höjdpunkt på dagen. Idag sjöng vi bl.a. Var nöjd med allt som livet ger, Brevet från kolonien, Tutti Frutti och en kanon.

36-leken

Stor skumgummitärning.


Klassen delas in i grupper på 6 personer genom att få lappar med olika djur. De ska låta som sitt djur och därmed hitta sin grupp. Djurens läte ska sedan användas som lockrop under lekens gång när de ska samla sin grupp. Varje grupp fixar en plats där de har sitt bo och utser där en lagledare. Lagledaren får ett protokoll och penna. Nu börjar själva leken.

Varje grupp slår en tärning. De ska ut och leta uppdrag med samma siffra som tärningen visar. Uppdragen är upphängda i ett begränsat område i skogen. När någon i gruppen hittar uppdraget ska han/hon locka till sig sina gruppkompisar genom att låta som sitt djur. När alla är samlade vid uppdraget så ska de genomföra det och anteckna i protokollet. När uppdraget är klart så går de till tärningen och slår en ny siffra som adderas till talet innan. Det finns 36 uppdrag upphängda. Ex. på uppdrag: Hitta en geometrisk figur. Ställ er i bokstavsordning. Hoppa 15 hopp baklänges. Ställer i en cirkel. Sjung en sång med en siffra i.

torsdag 22 augusti 2013

En ritbok - det var på tiden



Äntligen en ritbok!
 Vet inte vad som hände i åk 1 och 2, men någon ritbok hann vi aldrig dela ut. Vi hade så fullt upp med allt annat! Men nu har vi fyndat i förrådet och alla elever har fått en varsin ritbok. Den kan vara bra att ta fram när man är klar med energikrävande uppgifter och få använda andra sinnen. Eleverna samtalar mycket om bilder och hur de gör. De lär av varandra när de sitter i små grupper och ritar.

Syfte:
  • Lära av varandra.
  • Utveckla skapandet av bilder.

Bibliotekstid


Eleverna sitter gärna i biblioteket och läser.
De uppmanas läsa första sidan i boken, innan de lånar, för att kunna
upptäcka om texten är för svår eller om boken inte tilltalar en i övrigt.


I biblioteket finns flera års prenumerationer av tidningen Kamratposten,
som eleverna gärna får kika i när de lånat sina böcker.
Vi går till biblioteket på torsdagar. Idag fick eleverna låna två skönlitterära böcker till lådan i klassrummet. De ska ha dem som tyst läsning på lektionstid. Anledningen att vi tar två är att de alltid ska ha något att läsa, oavsett om de valt en bok som inte fungerar.

När eleverna valt sina böcker får de gärna sitta kvar i biblioteket och läsa dem eller andra böcker (t.ex. faktaböcker). Idag pushade vi lite extra för att de skulle upptäcka tidningen Kamratposten.

I fortsättningen kommer eleverna även att få möjlighet att låna med sig två böcker hem.

Syfte:
  • Inspirera till läsning.
  • Läsning ökar ordförrådet, förbättrar stavningen, ger glädje, tränar tålamod, får eleverna att varva ner, berikar deras värld med härliga berättelser om andra människor.

Idrottslektion med önskningar

Lapp med önskemål för idrottslektionen.
Eleverna har haft idrott med idrottläraren. Denna gång i klassrummet (inget ombyte förrän i september!) Läraren visade LGR 11, boken där läro- och kursplaner finns. De samtalade också om vad hälsa är och eleverna fick skriva önskemål om lektionernas innehåll.

Syfte:
  • Elevinflytande.

onsdag 21 augusti 2013

Taluppfattning


En liten koll ur boken " Förstå och använda tal".

 Att följa talmönster, veta vad ental, tiotal och hundratal är, göra räknesagor, veta vad multiplikation betyder, huvudräkning samt att visa hur man tänker när man räknar är ett litet axplock ur dagens mattekoll.
Eleverna arbetar här enskilt och med hjälp av vuxen om det behövs. De får här visa vad de förstår och vad som de behöver arbeta mera med. Vi får en bra avstamp för vad de kan och vad vi i klassen kan arbeta vidare med.

Syfte:
  • Att se vad man kommer ihåg efter sommaren.
  • Att visa vad man kan.
  • Att få individuella mål.
  • Att för lärarna ska se vad man ska arbeta vidare med.  

Skrutten-lutten-li, skrutten-lutten-li

Skrutten-lutten-li, skrutten-lutten-li
Vad heter du?
"Sara"
Sara, ja, Sara, det heter du.
Oj, oj, oj
Skrutten-lutten-li, skrutten-lutten-li
Vad heter du?
"Liam"

o.s.v.

Vi har sjungit en rolig sång där eleverna får stå i centrum genom att svara vad de heter. Vi sitter i ring på stolar och betar av en efter en i ringen. Vi klappar i takt, men när eleven säger sitt namn så tystnar klappen, så att namnet hörs riktigt bra.

Syfte:
  • Lära alla namn.
  • Stå i centrum.
  • Klappa i takt.
  • Stärka gruppen.

"Hitta någon som har..." i minglet



Eleverna får ett papper med text i rutor.
 Alla 49 elever får mingla i båda klassrummen och fråga varandra om de gjort specifika saker under sommarlovet. I rutorna kan det t.ex. stå "fått ett myggbett", "cyklat omkull". När eleverna hittar någon som det stämmer på ska de skriva dennes namn i rutan. Samma namn får inte förekomma fler gånger på papperet.

På baksidan hade vi råkat kopiera samma rutor, men då kom en elev med den briljanta idén att man kunde kryssa för vilka saker som stämde på en själv.

Eleverna minglar runt i båda klassrummen och frågar varandra om sommarlovet.
De ska försöka hitta någon som har gjort det som står i rutorna.
Syfte:
  • Möta och prata med andra elever än de man annars leker med.
  • Repetera namnen (bra för både gamla och nya elever).
  • Prata om sommarlovet och berätta för varandra, hitta likheter eller få reda på något man inte annars skulle få veta.
  • Överblicka hur eleverna skriver: Handstil och stavar. Använder de stor bokstav? Syns det vad som står? Vi får en liten hint om vad eleven kan jobba mer med.

Foto på huvud och med tecknad kropp



Vi fotar av elevernas ansikte och de får rita dit kroppen. Vi går igenom hur kroppen ser ut, t.ex. tittar vi på varandra och ser att halsen kommer under huvudet, att armarna når ner till benen. Sedan plastas figurerna in och sätts upp på insidan av klassrumsdörren. Sedan använder vi dem till att sätta upp i rutan för de som är sjuka eller lediga.

Man kan också använda figurerna i andra sammanhang, t.ex. för att förtydliga och reda ut situationer "Du och NN var vid stora gungan. Då kom XX och sa..."

tisdag 20 augusti 2013

Namnförslag på klassrummen

Eftersom klasserna 3A och 3B numera är blandade i klassrummen passar det inte längre att de heter A och B. Eleverna skriver förslag på nya namn och motiverar varför de tycker som de tycker.



Syfte:
  • Elevinflytande.
  • Samarbete.

Fler 6-ordingar

Eleverna har skrivit om en sommarhändelse: En mening som bara fick bestå av 6 ord.

måndag 19 augusti 2013

Hurra för skolstart!


Sommarbukett fick pryda klassrummet idag.
Skolan bjöd alla elever på saft och bullar.


Idag var det alltså dags för första dagen i 3:an. Vi samlade alla elever, klass 3A och B, i samma klassrum för ett upprop och genomgång av dagen. Vi sjöng och eleverna fick en bilduppgift som hade med sommaren att göra. På rasten bjöds alla elever på skolan på saft och bulle för att fira skolstarten. Det känns kul och bra att vara igång!

3:an-sång


Påhittad sångtext till en känd melodi för eleverna.

Vi hade diktat en sång som passade till dagen med en välkänd melodi för barnen.De sjöng så det stod härliga till.

Sommarhändelse med bara 6 ord

Jag har sett Matildas fem kattungar födas.

Jag var på Kanarieöarna och badade.


Jag har fått en hundvalp nu.
Första skoluppgiften blev en text- och bilduppgift. Eleverna skulle skriva något från sommaren, men de fick endast använda 6 ord, alltså en 6-ording. Först fick de tänka ut något själva, sedan prata med en kompis och till sist tog vi några exempel inför alla.

Efter de ritat och skrivit fick eleverna kolla med den som satt bredvid om allt var rättstavat och att det stod på rätt rad (vi använder oss av fyra linjer på remsan för att träna handstil).

Eleverna klipper isär orden i meningen för att förtydliga antalet ord och klistrar upp dem på en svart bakgrund. Kanterna på det papperet är vikta framåt, så att det blir som ett lock, för att få "tittskåpskänsla". Bilderna klistras på en remsa som formats som en cirkel och hänger på så vis ut lite.

Jag har badat med min kusin.

Jag har ätit Langos i Ungern.
När alla elever är klara med sina arbeten ska de sättas upp på väggen och vi ska fortsätta med positiv kritik på allas bilder för att alla bilder ska få bra uppmärksamhet.
Jag har sett Eiffeltornet i Paris.

Jag har varit på en jordgubbsfest.
Syfte:
  • Skriva och berätta.
  • Rätt stavning av vanligt förekommande och närliggande ord för eleven.
  • Olika tekniker i bild för att nå olika effekter.
  • Leka med ord och formuleringar av meningar.

måndag 12 augusti 2013

Månadsbrev augusti

Välkommen till ett nytt läsår!
Vi vill särskilt hälsa vår nya elev varmt välkommen!
Uppropsdag måndag 19 augusti kl. 8.15–11.00 (lunch för de som har fritids efteråt). Därefter är skoldagarna kl. 8.15–13.50 tills det ordinarie schemat börjar gälla i september. Nu i början av läsåret har vi ”inskolningsveckor” då vi är tillsammans mycket allihop (gärna ute), träffar faddrar och kommer in i rutiner och regler. Måndag den 26 augusti är vi ute med faddrarna hela förmiddagen och önskar att eleverna tar med en liten matsäck då. (Vi äter lunch på skolan som vanligt).
Vi lärare fortsätter att undervisa i båda klasserna, men i olika ämnen. En är ma/no-lärare och undervisar även i musik. Den andra är sv/so-lärare och undervisar även i engelska och bild. Klasserna A och B kommer att sitta blandade i klassrummen. Vi vill på så vis skapa nya relationer mellan elever och hoppas på ännu bättre arbetsro. Klassrummen ligger intill varandra på entréplanet.
Eleverna går in i den vänstra entrén och har sina sko- och ytterklädshyllor en halv trappa ner. De hyllor som finns utanför klassrummen kan förslagsvis användas till extrakläder och skolväskor.
Fritids för åk 3 är i textilslöjdssalen, en trappa ner (i närheten av sko- och ytterklädshyllorna). Där kommer P och två nya medarbetare att turas om att arbeta på eftermiddagarna (återkommer med namn när det är klart).
Varje månad mailar vi månadsbrevet med information till er. Här på bloggen kan ni ta del av undervisningen och vad vi gör i skolan. Där hittar ni också alla månadsbrev, läxor, länkar, läsårsdata m.m.
På skolans hemsida hittar ni läsårsdata med information om lov, ledigheter m.m. Lärare får bevilja upp till tre dagars ledighet. Biträdande rektor kan bevilja ledighet upp till tio dagar. (Fler ledighetsdagar än tio beviljas av rektor.) Redan nu vill vi uppmärksamma er om att de nationella proven genomförs på vårterminen. Detta innebär att vi inte beviljar någon ledighet inom den perioden (mellan sport- och påsklovet).
Sjukanmälan görs fr.o.m. nu på datorn i Skola24 (ej längre på telefon).
Schema och telefonlistor skickas snart hem. Om ni vill ändra adress eller telefonnummer på de gamla listorna behöver ni meddela oss på en gång, så vi kan göra en uppdatering.
Föräldramöte onsdag 4 september kl.18-19. Bokning av utvecklingssamtal görs då eller på listor utanför klassrummen i efterhand.
19 mån v.34  Upprop kl. 8.15-11.00.                                       
20 tis            
21 ons          
22 tor             
23 fre
------------------------------------------------
26 mån v.35  Liten matsäck.                   
27 tis
28 ons
29 tor
30 fre            Lämna tillbaka biblioteksböcker.
                      Blanketter påskrivna och åter.